OMŠE NEDIEĽ A SVIATKOV V PORADÍ SVIATKOVÝCH KRUHOV
I. KRUH VIANOCNÝ
Prípravné obdobie Advent
Prvý kruh liturgickěho roku je vianočný kruh, keď slavime tajomstvo vtelenia Syna Božieho. Začína sa prípravným obdobím adventným a končí sa oktávou sviatku Zjavenia Pána; posledným dozvukorn tohto úseku je vlastne sviatok Očisťovania Panny Márie (Hromnice).
Slovo „advent“ znamena príchod, t. j. príchod Ježiša Krista na svet, ako ho slavime v období vianočnom. Advent je časom očakávania, túžby a radostnćho pokania. Cirkev po štyri adventnć týždne - pravda, štvrtý týždeň obyčajne nie je úplný - vedie nas vždy bližšie k radostnému sviatku Vianoc. Styri adventnć týždne majú i ten smysel. že ľudstvo asi za štyri tisíc rokov čakalo prisl'úbenćho Vykupitela. Podľa starobyleho zvyku každý deň rano ešte za tmy sa schadzame do chrámu pozdravil!rannú Hviezdu. Matku Božiu. ktorá nám priniesla na svet Slnko spravodlivosti, Iežiša Krista. Na česť'Matky Božej slavime votívnu omšu doby adventnej. ktora sa začína slovom „Rorate“, a reto tieto ranné omše nazývame rorátami. Omša Rorate je sostavena z textov
ntrovej stredy adventnej a najkrajšie vyjadruje našu adventnú túžbu. Ked' sa rozvidnieva, veriaci. sprevádzaní hlaholom zvona na „Anjela Pána“, v posvät
norn tichu vracajú sa domov z kostola... Snehom pokrytý kraj a ranná hmla tvoria priliehavć pozadie pre adventnć túžby veriacej duše.
Zo štyroch adventných nedieľ prvé dve tvoria ďalšiu, posledne dve bližšiu prípravu na Vianoce. Aby sme sa vedeli lepšie orientovať v myšlienkovom bohatstve prípravy, podávame kratky prehlad adventných ideí.
Ak liturgiu ponímame ako „vox sponsi" a „vox sponsae", ako mystický roz
hovor a laskyplnć spolunažlvanieZenícha a Nevesty, - advent je očakávaním stretnutia Cirkvi a Kristom.
V prvej polovici adventu sa nam črtá pred očami myšlienka:
Kristus-Kral sa blíži.
Prvý týždeň: Nevesta Cirkev díva sa do diaľky, či ešte nejde jej Zenlch.
Druhý týždeň: Jeruzalem (Cirkev) pripravuje sa na uvítanie svojho Kráľa.
V druhej polovici adventu zdôrazňujeCirkev:
Kristus-Kral je blízko.
Tretí týždeň: Radosť Kristovej nevesty z blízkeho príchodu Zenícha.
Kárlttrovf dni adventat: Kral berie na seba rúcho žobraka (tajomstvo vte enu .
Štvrtý týždeň: Posledné vzdychy Nevesty pred príchodom Zenlcha.
Vianočná vigilia: Kral stojí pred branami Ieruzalema (Cirkvi).
Z adventnej liturgie hovoria k nam tri biblické postavy: prorok mias, sv. Ian Krstitei a blahoslavena Panna Mária. V cirkevných hodinkach cez celý advent
Prvá Nedeľa Adventná 61 .::sme knihu proroka Izaiáh a veľká časť omáových piesni a textov oľícia vetiež z tejto knihy. Izaiáš tak živo opísal osobu Vykupiteľovu. že sa právom :upy-va„evanjelistom Starého zákona“. Sv. Ján Krstiteľ nás učí. ako máme pripravovaťastu Pinovi do svojho srdca a do srdc svojich spolubližných.
!latka Božia. ako ranná hviezda. zvestuje nám blízky príchod Spasiteľa.
[niis nás učí túžiť po Spasiteľovi, sv. Ján Krstiteľ nám odporúča ako prí
mvu pokánie a Matka Božia nás vedie do nazaretsltého zátišia, aby sme v mjímání a v úzkom spojeni s Bohom preživali vzácne chvíle adventne'.
Najhlbsím smyslom vianočného mystéria je synovstvo Božie - Syn Boží stal sa človekom, my sa tým stávame synmi Božími. Uvedomujeme si svoju vznešenú hodnosť už v príprave, aby sme s láskou prijali Syna Božieho v ľudskej podobe ako svojho brata, majúc s ním spoločného Otca a spoločnú ľudskú prirodzenosť.
Advent. Epifánia a Parúzia, - tieto tri pojmy spája liturgia aj v mystériu Vianoc. Príchod v ľudskom tele (advent). príchod v Božstve (epifánia, zjavenie) a druhý slávny príchod na konci sveta (parúzia) patria dovedna. Dva vrcholné body obdobia vianočného sú Narodenie Pána a Zjavenie Pána, teda príchod v podobe ľudskej a príchod v sláve kráľovsko-božskej. Už prvá nedeľa adventná naznačuje. že i nás zcmský život je adventom, ktorý sa končí stretnutím s Kris
tom pri smrti a na konci sveta. Náš život je adventnou prípravou na slávenie večných Vianoc v blaženej večnosti. No celé dejiny ľudstva sú len adventom na stretnutie s ljn'stom pri jeho druhom príchode na konci sveta. Horlivá príprava na sviatok Vianoc je zárukou, že aj naša priprava na stretnutie s Kristom na konci života a na konci sveta bude radostná. ako prosíme v ko
lekte vianočnej viaííie. „aby sme spokojne videli prichádzať tvojho jednorode
ného Syna ako Sudcu, ktorého s radosťou prijímame ako Vykupiteľa“.
V advente každá svätá omša je nám skutočným príchodom (adventom, epi
fániou a parúziou) Krista. Stretávame sa s nim pri premenení a najužáie sa spájame s ním pri sv. prijímaní. Preto najpriliehavejáou prípravou na Vianoce je dobrá, v duchu sv. liturgie uskutočnená častá (last na sv. omši.
Prvá Nedeľa Adventná Štáciavo Veľkomchráme Panny Márie
1. triedy, polodvoj. - Rúcho halové.
Počiatočná príprava na príchod Vykupiteľa. - S MatkouKristovou začíname advent (hicin). Je predobrazom Cirkvi, Nevesty Kristovej, ktorá túžobne obracia zrak k nebesiam, odkiaľ očakáva Krista (inu-.. grad. all., oia-t.). hľadá cestu, po ktorej má prísť Spasiteľ a po ktorej mu bude môcť ísť v_ústrety. Táto cesta je pravy kresťanský život: skutky svetla, boj so zbra
ňami svetla a zavrhnutie hriešneho života. Pmtáva noc pohanstva. svitá den kresťanstva. Zúčtujme konečne so všetkým, čo je v nás ešte pohanského a tune životom pravého kresťana (lekc.). Aj život človeka a ľudstva je adven
tom. prípravou na stretnutie sas Kristom (evanj. , Vdnešnej obete ideme v ústre
ty Krtstovi, ktorého prijímame s Božstvom a s udskou prirodzenosťou (kom.).
INTROIT (Ž 24, 1-3)
NZ meam: Deus meus,inte levivi ánimam Ku tebe zdvihamsvojudušu,Bože môj, dôverujem tebe, te confido, non eru- nech ma hanba nestihne, béscam: neque irrideant me nech nejasajú nepriatelia mo
inimici meizétenim univérsi, ji nado mnou! Isteže nikoho
62 Prvá Nedeľa Adventná
qui te exspéctant, non confundéntur. (Ps ib.4 ) Vias tuas, Dómine, demónstra mi
hi: et semitas tuas edoce me.
W. Glória Patri, et Filio, et Spiritui Sancto: Sicut erat in principio, et nunc, et sem
per, et in sácula sæculorum.
Amen. - Ad te levavi (usque ad Ps).
ORÁCIA
Excita, quaesumus, Dómine, potentiam tuam, et veni : ut ab imminentibus eccató
rum nostrórum per culis, te mereamur protegente 'eripi, te liberánte salvari: Qui vi
vns.
z tých, ktorí očakávajú teba, hanba nestihne. Z tž. 4) Ukáž mi, Pane, svoje cesty, - a svojim chodníkom ma priúčaj. W. Sláva Otcu i Synu i Duchu Svätému, ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždyckyi na veky vekov. Amen. - Ku tebe zdvíham (až po Z).
Vzbuď, prosíme, Pane, svoju moc a prid' : aby sme z hro
ziacich nebezpečenstiev hrie
chov svojich zaslúžili si, ked' nám ty omôžeš, vytrhnút' sa, keď n ty oslobodiš, spa
sit sa. Ktorý žiješ.
Druhá a tretia doplnk. ordcia (Doplnkove modlitby 1.) na str. 544.
LEKCIA (Rim 13, 11-14) Lectio Epistolae beáti Pauli Apóstoli ad Romanos. - Fra
tres: Scientes, quia hora est iam nos de somno súrgere.
Nunc enim própior est nostra salus, quam cum credidimus. Nox præce'ssit, dies autem appropinquávit.
Abjiciámus ergo ópera tene
brárum, et induámur arma lucis. Sicut in die honeste ambulemus: non in comes
satiónibus et ebrietátibus:
non in cubilibus et impu
dicitiis: non in contentióne et aemulatione :sed induimini Dominum Iesum Christum.
GRADUÁL (Ž 24. 3-4) Universi, qui te exspec
tant, non confundentur,
Čítanie z listu sv. Pavla apoš
tola Rimanom. - ' Bratia!
Vieme, že je už tu prihodný čas, hodina totiž, ked' sa má
me prebudiť zo sna. Veď te
raz je nám spása bližšie než vtedy, keď sme začali veriť! Noc sa už pominula, deň sa ribližil. Shod'me te
da sose askutky tmy a obleč
me sa do výzbroje svetla!
Žime poctivo ako vo dne, a nie v hodovaniach a pijaty
kách, nie v smilstvách a ne
mravnostiach, nie vo sváre a nenávisti! Oblečte sa v Pána Ježiša Krista.
Nikoho z tých, ktorí očaká
vajú teba, hanba nestihne,
Prva Nedeľa Adventné oa Dömine. W. Vias tuas, Dó
mine, notas fac mihi: et se'mitas tuas édoce me.
Allelúja, allelúja. W. (Ps 84, 8) Osténde nobis, Dómine, misericórdiam tuam : et salu
táre tuum da nobis. Allelúja.
Pane. V. Ukáž mi, Pane, svoje cesty a svojim chodní
kom ma priúčaj.
Aleluja, aleluja. V. (2 84, 8) Ukáž nám, Pane, svoje milosrdenstvo a svoju dai nám spásu. Aleluia.
Ked'sa nedeľnáomša opakuje vo všedný deň týždňamynechá sa krato a alduja.
EVANIELIUM (Lk 21, 25--33) -l-Sequěntia sancti Evangělii secúndum Lucam. In illo témpore: Dixit ]esus disci
pulis suis: Erunt signa in sole, et luna, et stellis, et in terris pressúra Hgéntiumpræ confusióne sónítus maris, et ñúctuum: arescentibus ho
minibus præ timóre et ex
spectati6ne, quæ supervé
nient univérso orbi: nam v1r
tútes cælörum movebúntur:
et tunc videbunt Filium h6
minis venientem in nube cum potestáte magna, et ma
jestáte. His autem fieri mci
piéntibus, respicite, et leváte cápita vestra: quóniam ap
roplnguat redemptio vestra.
t dixit illis similitúdinem:
Videte ñcúlneam, et omnes arbores: cum prodúcunt ]am ex se fructum, scitis,qu6niam prope est æstas. Ita et vos, cum videritis hæc fieri, scitó
te,quóniam prope est regnum Dei. Amen dico vobis, Quia non præteribit generátio hæc, donec 6mnia ñant. Cælum et terra transibunt: verba autem mea non transibunt.
-l<Stat zo sv. evanjelia podľa Lukáša. - Za onoho času po
vedal Ježiš svojim učeni
kom: Budú znamenia na slnku, na mesiaci a na hviez
dach, a na zemi bude úzkosť medzi národmi, ktoré budú bezradne' pre hukot mora a vlnobitia. Ľudia budú zmie
rať od strachu a od očakáva
nia toho, čo pride na celý svet, lebo mocnosti nebeské sa otrasú. A vtedy uvidía Syna človeka prichádzať n'a oblaku s mocou a veľkou slá
vou. Ale ked' sa toto začne diať, pohliadnite a zdvihnite si hlavy, lebo sa vám pribli
žuje vykúpenie. Povedal im podobenstvo: Pozrite na ti
iovnik a na všetky stromy:ed ich vidíte pučať, sami od seba viete, že je leto už blíz
ko. Tak aj vy, keď uvidíte, že sa toto deje, vedzte, že blízko je kráľovstvo Božie.
Veru, vravím vám, nepomi
nie toto pokolenie, kým sa toto všetko nestane. Nebo a zem sa pominú, ale moje slo
vá sa nepominú.
Krúdoaalpievakaždúnedduvrokudvtedynkbyaneddntomh pedl
rubrík mala slaví( v predchádzajúcu
64
OFERTÓRIUM (Ž 24, 1-3) Ad te levávi ánimam meam:
Deus meus, in te confido, non erubéscam: neque irrl
deant me inimici mei: éte
nim univérsi, qui te ex
spěctant, non confundén
tur.
SEKRÉTA
Hæc sacra nos, Dómine, po
těnti virtúte mundátos, ad suum fáciant purióres venire principium. Per Dóminum nostrum Iesum Christum, Filium tuum: Qui.
Prvá Nedeľa Adventna .,.
Ku tebe zdviham svoju du
šu, Bože môj, dôverujem te
be, nech ma hanba nestihne, nech nejasajú nepriatelia mo
ji nado mnou! Isteže nikoho z tých, ktorí očakávajú teba, hanba nestihne.
Tieto obetne' dary, Pane, nech nás, vyriadených účin
nou silou, privedú čistej
ších k ich pövodcovi. Skrze Pána nášho Ježiša Krista, Syna tvojho: Ktorý.
Druha a tretia doplnková scin-lm(I.) na str. 545.
PRBPÁCIA o najsv. Trojici, str. 521. Tato prefâcia sa spieva na všetky nedele v roku, nevynimajúc ani tú, ktora sa slávi v predchádzajúcu sobotu,ak len ru
briky nepredpisujú osobitnú. Ked' sa však nedeľná omša opakuje vo všedný deň, berie sa pretieis obyčajná (každodenna).
KOMUNIA (Ž 84, 13) Döminus dabit benignita
tem: et terra nostra dabit fructum suum.
POSTKOMÚN IA
Susciiámus,Dom1ne, mise
ricór iam tuam in médio templi tui: ut reparatiónis nostræ ventúra solěmnia cóngruis honóribus præce
dátmis. Per Dóminum no
strum Jesum Christum, Fi
lium tuum: Qui.
Dá dobro Pán a plod svoj vydá naša zem. '
Kiežby sme prijali, Pane, milosrdenstvo tvoje upro
stred tvojho kostola. aby sme sa na blížiace sviatky svojho vykúpenia pripravili s náležitými ozdobami. Skr
ze Pána nášho Ježiša Krista, Syna tvojho: Ktorý.
Druha a tretia doplnková portkomúnia (I.) na str. 545.
Na konci je "BenedicamusDómino“namiesto „Its missa est". Toto sa vždy za
chováva, ked' sa vynechá glória. Na sviatky svätých v adventnom čase oracii mie je spomienka na advent, preto berieme orden:predošlej nedele alebo ferietrovej.
Ak na viech? deň nepripadne nijaký sviatok, odbavujeme omšu predošlej ne
dele (bez aleluja s verñom)a v dni unumve berieme príslulnú omšu. „RDRA
TB“, na aut Matky Božej, vid' medzi man'ámkymi vodvnymi omłami.
Druha Nedeľa Adventna
v ]eruzaleme
2. triedy, polodvoj. - Rúcho ñalovć.
65